ریخته گری فلزات

ریخته گری یکی از قدیمی ترین روش های شناخته شده برای شکل دادن به فلزات است. اولین کوره های ریخته گری از خاک رس ساخته میشدند و لایه هایی از مس و چوب به تناوب در ان چیده میشد. ریخته گری فلزات را می توان گفت که یک تکنولوژی ماقبل تاریخ است و ریخته گری های اولیه به صورت بومی انجام می گردیده و از گذاختن استفاده نمیشده است.

ریخته گری

تعریف ریخته گری

ریخته گری را می توان به ذوب کردن یک شی و انجماد مجدد ان در قالب یک شکل تعریف نمود. علم ذوب فلزات و ریختن آن در قالب را نیز می توان به عنوان ریخته گری دانست.

ریخته گری فلزات چیست؟

ریخته گری فلزات یا Metal Casting به عمل مذاب نمودن فلز و ریختن در قالب های پیش ساخته و سپس انجماد مذاب می گویند.

پیشرفت ریخته گری فلزات در صنایع

امروزه صنعت ریخته گری بسیار پیشرفت کرده و بسیاری از قطعات پرکاربرد صنایع توسط ریخته گری تولید می شوند. همچنین ریخته گری در حوزه های متفاوت علم و هنر نیز مطرح است.

ریخته گری فلزات

تضمین کیفیت قطعات ریخته گری

در عمل هنوز تجربه، سلیقه و هنر قالب ساز و ریخته گر است که تضمین کننده کیفیت قطعات و سالم بودن و بدون عیب بودن قطعه را تضمین می کند. بسیاری از قطعات شکل پیچیده ای دارند و در صنایع مختلف و حساس مانند خودروسازی، ماشین آلات و …. کاربرد دارند. این گونه قطعات نیازمند کیفیت بسیار بالا هستند و نیاز است کیفیت و دقت قطعات تضمین شود. در اینجا هنر قالب ساز و ریخته گر مشخص می شود و می تواند تضمین کننده کیفیت قطعه تولید شده باشد.

هنر ریخته گری

برخی از قطعات ساخته شده در ریخته گری فلزات

قطعات بزرگ: غلتکهای نورد، بدنه و سرسیلندر موتور اتومبیل، چرخ قطار، بدنه ماشینهای ابزار، لوله ها و …..

قطعات کوچک: تاج دندان، جواهرآلات، مجسمه های کوچک، ماهی تابه و ..

مشکلات و عیب های ریخته گری

با توجه به اینکه ریخته گری شامل جریان سیال و انجماد است می تواند مواردی از مشکلات و عیب هایی را به وجود بیاورد. از جمله مشکلات و عیوب ریخته گری را می توان به عیوب ناشی از جریان سیال (نیامد، جوش سرد، حبس هوا، حفرات گازی، رود آخال، سرباره و فیلم های اکسیدی به داخل جریان سیال) و عیوب ناشی از انجماد (حفره های درشت، حفره های ریز، تنش باقی مانده، ترگ گرم و ترک سرد) دسته بندی نمود.

منابع:

اصول ریخته گری فلزات، نوشته دکتر امیر عابدی و دیگران

ویکی پدیای فارسی

1 دیدگاه در “ریخته گری فلزات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.